سنگهای ساختمانی به چند نوع تقسیم می شوند؟​

سنگ های ساختمانی دارای طیف گسترده ای از رنگ ها هستند. علاوه بر رنگ های مختلف موجود ، تفاوت در الگوهای رگه ها و طرح های روی سطح  سنگ های طبیعی، آن ها را از یکدیگر متمایز می کند. این تنوع در رنگ و طرح سبب شده که بتوان از آن ها   برای هر نوع دکوراسیون داخلی یا نمای خارجی استفاده کرد.  صرفنظر از نوع نصب آن ، سنگ های طبیعی قطعا تاثیر بصری بسزایی در فضا ایجاد می کند.

در این مقاله چند سنگ ساختمانی طبیعی محبوب و شناخته شده را به شما معرفی می کنیم:

سنگ مرمر

ظاهری ملکوتی و خیره کننده. بهترین جمله است که قادر است به طور خلاصه این سنگ را توصیف کند. نمی توان سنگ مرمر را دید و چشم از آن برداشت. زیبایی خیره کننده ی این سنگ هوش از سر انسان میبرد. ترکیبی از ظرافت، زیبایی، استحکام و ماندگاری.

 مرمر از جمله زیباترین و مقاومت ترین سنگ هاست که خوشبختانه معادن زیادی در کشور ما نیز دارد. مرمر تحمل زیادی در برابر نفوذ آب و حرارت دارد. همچنین در برابر فشار، خراش و مواد شیمیایی نیز بسیار مقاوم است. به خاطر داشتن این ویژگی هاست که می توان از این سنگ در تمام بخش های ساختمان استفاده کرد.

کاربردهای سنگ مرمر:   پله های داخلی ، سرویس های بهداشتی، کف سالن،  دیوار ها، آشپزخانه و ساخت مصنوعات سنگی.

سنگ مرمر دارای تنوع بسیار بالایی است و رنگ ها و طرح های بسیار زیبایی در آن دیده می شود. زیباترین و البته مشهورترین مرمرها شامل : مرمر سفید، سبز، موجدار، نسکافه ای، صورتی، زرد و آبی می باشد.  هر کدام از این سنگ ها به تنهایی قادر است جلوه ی هر ساختمانی را دگرگون کند.

رندر سنگ مرمر پرتقالی آپ استون

سنگ گرانیت

در سنگ های ساختمانی گرانیت مستحکم ترین است. گرانیت یک سنگ آذرین است که از تبلور آهسته ماگما(مواد مذاب درون زمین) در زیر سطح زمین شکل می گیرد. گرانیت عمدتا از کوارتز و فلدسپات با مقدار کمی میکا ، آمفیبول و سایر مواد معدنی تشکیل شده است.  

بسیاری از مردم گرانیت را به دلیل استفاده ی فراوان، رایج ترین سنگ آذرین موجود در سطح زمین می شناسند. از گرانیت به وفور در صنعت ساختمان، فضاهای شهری و معابر، فروشگاه ها و همچنین اجسام و المانهای سنگی استفاده می شود. از سنگ گرانیت می توان به عنوان کانتر آشپزخانه، تایل های کف، سنگ فرش، راه پله، نمای ساختمان و بسیاری موارد دیگر استفاده کرد. اصولا اگر در شهر زندگی می کنید سنگ گرانیت را بسیار دیده اید.

نسبت وجود مواد معدنی که در سنگ های مذاب سرد شده وجود دارد، تاثیر مستقیم در رنگ سنگ گرانیت دارد. بطوریکه رنگ ها و طرح های متفاوتی را بوجود می آورد.

سرامیک یا سنگ؟ کدام را انتخاب کنیم
خواندن مقاله

سنگ گرانیت انواع مختلفی دارد . از جمله : گرانیت فیروزه، سفید، دانه اناری، طوسی، مشکی، صورتی، سبز، آبی، قرمز و گل پنبه ای.

سنگ گرانیت اصفهان

سنگ تراورتن

سنگ تراورتن تنوع بسیار زیادی از رنگ های طبیعی را ارائه می دهد. رنگها شامل انواع بژ، قهوه ای، طوسی و حتی خاکستری و نقره ای مات و براق است. این تنوع در گزینه های رنگی مزیت فوق العاده در دنیای طراحی است. این روزها طراحان و دکوراتوراز این سنگ خاص بسیار استفاده می کنند. یکی از دلایل آن این است که هیج 2 پروژه شبیه هم نخواهند شد. سنگ تراورتن دارای معادن بسیاری در کشور عزیزمان ایران می باشد . به همین دلیل انواع مختلفی از این سنگ در بازار موجود می باشد. 

فرآوری سنگ تراورتن

تراورتن به شیوه های مختلفی فرآوری می شود که شامل صیقلی(براق و دارای بازتاب نور)، هوند(یکدست و مات)، براش(روستیک مانند، روستایی) و تامبل(لبه های نرم) می باشد. شما می توانید با توجه به سلیقه خودتان و همچنین نوع استفاده ای که قرار است از سنگ داشته باشد  یکی از آنها را انتخاب کنید.

سنگ تراورتن اصفهان

سنگ مرمریت

سنگ مرمریت بر اثر دگرگونی سنگهای آهکی بوجود می آیند. ساختار آن تشکیل شده از کلیسیت، کربنات کلسیم دولومیت و کریستال. به خاطر وجود کانی های مختلف در آن به رنگ های متفاوتی در طبیعت یافت می شود. معمولا در سنگ مرمریت خلل و فرجی پشت آن دیده نمی شود و دارای سطح صاف و یکدست می باشد.

از مزایای بیشمار این سنگ می توان به مقاومت بالا در برابر گرما و تراکم و چگالی زیاد، زیبایی کم نظیر، ساب پذیری بالا و تنوع بسیار زیاد در طرح و رنگ را عنوان کرد.  از معایب آن نیز می توان به آسیب پذیری در مقابل مواد اسیدی و مقاومت نسبتا کم در برابر ضربه و خش اشاره کرد.با توجه به مزایا و معایب ذکر شده، بهترین استفاده از آن می تواند فضای داخلی ساختمان بویژه کف و دیوار ها به صورت تایل یا اسلب، کانتر آشپزخانه، حمام و سرویس های بهداشتی لوکس و همچنین راه پله باشد.

سنگ مشکی ایرانی
خواندن مقاله

سنگ مرمریت انواع مختلفی دارد. از جمله شناخته شده ترین آن ها میتوان این موارد  را نام برد: سنگ لاشتر، گلدن بلک، مشکی نجف آباد، دهبید، قهوه ای، مارشال، پرشین سیلک، گلدن گلکسی، سنگ کاپوچینو.

سنگ مرمریت اصفهان

سنگ کریستال

میتوان گفت سنگ کریستال همان مرمیت است که بر اثر یک سری فعل و انفعالات که در اثر فشار و حرارت انجام میگیرد، مجددا متبلور شده و بلورهای درشتی را ایجاد میکند. همین بلورهای درشت تر که با چشم نیز قابل مشاهده هستند، وجه تمایز کریستال و مرمریت می باشد. این سنگ غالبا دارای طیف رنگی سفید و خاکستری می باشد.  اما در صورتیکه مواد کربن دار در آن وجود داشته باشد، دارای رنگ تیره تری خواهد شد.

رنگ روشن این سنگ بسیار مناسب برای نمای خارجی ساختمان می باشد. زیرا علاوه زیبایی، مقاومت بسیار مطلوبی در برابر نور آفتاب دارد و دچار رنگ پریدگی نمی شود. سنگ کریستال از مقاومت سایشی بالا و جذب آب بسیار پایینی برخوردار است . این عوامل باعث شده که بتوان از آن چه در نمای خارجی و چه در داخل ساختمان به راحتی استفاده کرد. راه پله، سنگ فرش داخل ساختمان، کانتر آشپزخانه، حمام و سرویس های بهداشتی فضاهای بسیار مناسبی برای استفاده از کریستال می باشد.

سنگ کریستال دارای گونه های مختلفی می باشد که مشهورترین آنها سنگ ازنا، کریستال تیره و روشن سنگ الیگودرز، قروه، پرشین اسکاتو، سیرجان، لایبید و گل یخ مشهد می باشد.

برای مشاوره رایگان، تهیه و اطلاع از قیمت سنگ ساختمانی با ما تماس بگیرید

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.