مقایسه سنگ مرمر و مرمریت

اغلب افراد با مقایسه سنگ مرمر و مرمریت این دو سنگ را با یکدیگر اشتباه می گیرند. برخی نیز فکر می کنند این دو سنگ یکی هستند، ولی باید بدانید که سخت در اشتباه هستید. سنگ مرمر و مرمریت تفاوت های زیادی دارند و به هیچ وجه شبیه یکدیگر یا یکسان نیستند. برای این که شما این دو سنگ را اشتباه نگیرید، در ادامه مطلب تفاوت این دو سنگ را برای شما بازگو می کنیم.

تفاوت در تشکیل

سنگ مرمر از نوع سنگ های دگرگون است که از دگرگونی سنگ های آهکی به دست می آید. سنگ های رسوبی مانند آهک با حرارت و دفن عمیق به اصطلاح دگرگون شده و خانواده سنگ های دگرگون که سنگ مرمر نیز جزئی از آن است را تشکیل می دهند. این در حالی است که سنگ مرمریت خود از خانواده سنگ های رسوبی (سنگ آهک) است و این تفاوت در شکل گیری این دو نوع سنگ است. این سنگ از جمله سنگ هایی است که مقاومت زیادی از خود در برابر حرارت نشان می دهد. سنگ مرمریت در برابر اسید آسیب پذیر است و در صورت مجاورت با تغییرات شرایط آب و هوایی دچار تغییر شکل می شود. به همین دلیل از این نوع سنگ بیشتر در داخل ساختمان استفاده می کنند.

همانطور که گفته شد سنگ مرمریت خاصیت آهکی دارد و نسبتا جذب بالایی دارد به همین خاطر استفاده از آن در مکان هایی مانند حمام که آبریزی وجود دارد توصیه نمی شود.

سنگ های سفید ایرانی
خواندن مقاله
دسته بندی انواع سنگ مرمر آپ استون
سنگ مرمر
دسته بندی انواع سنگ مرمریت آپ استون
سنگ مرمریت

تفاوت در زیبایی و جلا پذیری

سنگ مرمر رنگ‌های متنوعی از جمله سفید، خاکستری، سیاه، سبز، ارغوانی، زرد و قرمز دارد. ولی رنگ مرمر خالص، سفید شفاف است. همچنین ماده اصلی تشکیل دهنده مرمر کلسیت است که پایدار‌ترین حالت کربنات کلسیم است.

این کانی دارای بلور‌های درشت و مشخص است که سبب می‌شود مرمر برعکس مرمریت نور را از خود عبور دهد. به نحوی که وقتی نوری در پشت سنگ مرمر قرار دهید به راحتی می‌توانید آن را از جلوی سنگ مشاهده کنید که معماران از این مسئله در طرح های خود به شدت استفاده می‌کنند و نور‌ پردازی‌های زیبایی در پشت سنگ مرمر قرار داده و جلوه سنگ و ساختمان شما را دوبرابر می‌کنند.

به همین دلیل قیمت سنگ مرمر نسبت به مرمریت بالاتر بوده. همچنین از زیبایی، جلا پذیری و شفافیت بسیار بالایی برخوردار است.

سنگ مرمریت را می‌توان به نوعی شبه مرمر دانست اما مقاومت آن کمتر و قیمت پایین‌تری نسبت به مرمر دارد. از لحاظ ظاهری سنگ‌های مرمریت نیز طرح ها و رنگ‌های بسیار زیبایی دارند که ممکن است در سنگ‌های مرمر نتوان آن را یافت. مثل سنگ گلدن بلک یا گلدن گلکسی که بسیار خاص و زیبا می‌باشند.

برای مشاوره رایگان و تهیه تایل و اسلب سنگ با ما تماس بگیرید.

تفاوت در کاربرد

کاربرد سنگ‌های مرمر در درجه اول در مصنوعات سنگی مانند مجسمه، ظروف تزئینی و … می‌باشد.  در درجه دوم به عنوان سنگ داخلی ساختمان مثل دیوار، سنگ کف و نمای داخلی خواهد بود که معمولا از برش های اسلب این سنگ استفاده می‌شود. به دلیل قیمت بالای این سنگ، کاربرد آن بیشتر در بناهای لوکس و شیک خواهد بود. مانند: هتل‌ها، رستوران‌ها، تالار‌ها، لابی و … همچنین پوشش دیوار و کف بیشتر بناهای مذهبی از مرمر است.

انواع متریال نمای خارجی
خواندن مقاله

کاربرد مرمریت نیز تقریبا مانند مرمر است با این تفاوت که مرمریت در درجه اول در بنا استفاده می‌گردد. که می‌تواند در نمای داخلی و خارجی و به عنوان کف پوش و در درجه دوم به عنوان مصنوعات سنگی مثل مجسمه و ظروف تزئینی و … مورد استفاده قرار می‌گیرد.

طراحی حمام با سنگ طبیعی
سنگ مرمریت مارشال در کف

تفاوت در نوع ساب

مرمریت را می‌توان در دو حالت ساب زده و بدون ساب بسته به کاربری استفاده کرد. در صورتی که مرمر همیشه با ساب براق مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تفاوت در برش و ابعاد

مرمر غالبا به صورت اسلب و یا تایل برش داده می‌شود. در حالی که مرمریت به صورت طولی، اسلب و تایل در ابعاد بزرگ و کوچک برش داده می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.