کاربرد سنگ مرمر

سنگ مرمر، ویژگی ها و موارد استفاده

در این مطلب سعی داریم شما را با یک سنگ فوق العاده و کاربردهای گوناگون آن آشنا کنیم.

نام مرمر را احتمالا زیاد شنیده اید. ولی صرفا برای مصارف ساختمانی. مثلا برای سنگ نما یا دکوراسیون داخلی.

اما تعداد کمی از سنگ ها به اندازه این سنگ کاربرد دارند. از زیبایی آن در معماری و مجسمه سازی استفاده می شود. از ویژگی های شیمیایی آن در داروسازی و کشاورزی بهره مند می گردند. همچنین از آن برای تولید لوازم آرایشی، رنگ و کاغذ استفاده می شود. خلاصه کلام اینکه سنگ مرمر دارای ویژگی های منحصر به فرد بسیاری است که آن را به سنگی ارزشمند در صنایع مختلف تبدیل کرده است.

این ویژگی ها تنها برخی از خواص این سنگ کم نظیر است. پس با ما همراه باشید تا به بطور کامل با مرمر و کاربردهای آن آشنا شوید. 

صنعت ساختمان

به جرات می توان گفت سنگ مرمر یکی از پرکاربردترین ها در صنعت ساختمان است. طرح ها و رنگ های فوق العاده زیبای این سنگ باعث شده در بسیاری از پروژه های ساختمانی بویژه ساختمانهای لوکس حضور داشته باشد. این سنگ بخاطر پارامترهای فیزیکی بسیار خوبی که دارد، یک محصول ماندگار است و تا سالیان طولانی قابلیت استفاده و خودنمایی دارد

پرکاربردترین مصالح در نما ساختمان
خواندن مقاله
رندر سنگ مرمر سبز

مجسمه سازی

مرمر سنگی شفاف است که به نور اجازه ورود داده و “درخشش” ملایمی ایجاد می کند. همچنین قابلیت گرفتن پولیش بسیار بالا را دارد. این ویژگی ها آن را به سنگی زیبا برای تولید مجسمه های فاخر تبدیل کرده است. به دلیل اینکه بافت نرمی دارد، مجسمه سازی را آسان می کند و وقتی دانه ریز باشد (در فرایند رسوب) سطح یک دستی خواهد داشت و خواص کل سطح نیز یکسان خواهد بود. برخی از مشهورترین مجسمه های جهان از سنگ مرمر ساخته شده اند.

مجسمه سازی با سنگ آپ استون

تولید محصولات روشن کننده

سنگ مرمر بخاطر دارار بودن رنگ فوق العاده سفید، گاهی برای تولید محصولی به نام “whiting” استفاده می شود. یک پودر سفید که به عنوان رنگدانه، روشن کننده و پرکننده در رنگ، کاغذ و سایر محصولات استفاده می شود.

تولید محصولات روشن کننده آپ استون

آهک کشاورزی

سنگ مرمر را در کوره گرم می کنند تا دی اکسید کربن موجود در کلسیت از آن خارج شود. آن چیزی که پس از تصفیه کوره باقی می ماند اکسید کلسیم است که به “آهک” معروف است. از آهک به عنوان تصفیه خاک کشاورزی برای کاهش اسیدیته در خاک استفاده می شود. هنگامی که در ترکیب با کود استفاده شود، می تواند باعث بهبود خواص خاک شود و عملکرد خاک را افزایش دهد.

آهنک کشاورزی آپ استون

سنگ قبر

کاربرد سنگ مرمر به عنوان سنگ قبر از گذشته های دور مرسوم بوده است. سنگی بسیار جذاب و  گران. البته در مقایسه با سنگ هایی مانند گرانیت، در برابر بارش اسیدی مقاوم نیست و به مرور زمان  لبه ها و جزئیات سنگ از بین می رود. ولی از آنجا که بافت نرمی دارد  برش و حکاکی آن نسبتاً آسان است و طرح های مختلف را راحت تر می توان پیاده سازی کرد.

سنگ مزار آپ استون

خنثی کننده اسید

سنگ مرمر از کربنات کلسیم تشکیل شده است. این امر در خنثی سازی اسیدها بسیار موثر است. مرمرهای با درجه خلوص بالا را اغلب به صورت پودر خرد می کنند. برای حذف ناخالصی ها پردازش می شوند و سپس برای تولید محصولاتی برای درمان سوء هاضمه اسیدی استفاده می شود. همچنین سنگ مرمر خرد شده برای کاهش میزان اسید خاک، سطح اسید جریانات و به عنوان ماده خنثی کننده اسید در صنایع شیمیایی استفاده می شود.

بهترین متریال مورد استفاده در حمام و سرویس بهداشتی
خواندن مقاله
خنثی کننده مواد اسیدی آپ استون

مکمل غذایی دام

کاربرد سنگ مرمر به عنوان مکمل عذایی. گاوهای شیری و مرغ های تخم گذار برای تولید شیر و تخم مرغ به منبع ثابت کلسیم نیاز دارند. دامداری ها، مرغداری ها و مزارع پرورش دهنده این حیوانات اغلب از خوراک دام هایی که با این کلسیم اضافی تقویت شده اند استفاده می کنند و باعث افزایش بهره وری این مزارع می شوند. از سنگ مرمر پودر شده برای تولید این مکمل ها استفاده می شود که سرشار از کلسیم است.

مکمل غذایی آپ استون

تمیزکننده سطوح

سنگ مرمر از کلسیت تشکیل شده است. سختی این ماده نرم تر از اکثر سطوح حمام و آشپزخانه است و می تواند بدون ایجاد خط و خش یا آسیب های دیگر روی آنها به عنوان یک ماده شستشو استفاده شود.

تمیز کننده سطوح سنگ آپ استون

برای مشاوره رایگان و تهیه سنگ ساختمانی در شهر خود با ما تماس بگیرید

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.